Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

ENVIRONMENT AND CLIMATE: RESOURCES AND THREATS - Module A - "Environmental compartments and quality for the environment"

Oggetto:

Module A - "Environmental compartments and quality for the environment"

Oggetto:

Academic year 2024/2025

Course ID
STS0442
Teacher
Enrico Prenesti (Course owner)
Degree course
Cultural Heritage and Creativity for tourism and territorial development
Year
1st year
Teaching period
First semester
Type
Characterizing
Credits/Recognition
5
Course disciplinary sector (SSD)
CHIM/12 - chemistry for the environment and for cultural heritage
Delivery
Traditional
Language
English
Attendance
Mandatory
Type of examination
Oral
Type of learning unit
modulo
Modular course
ENVIRONMENT AND CLIMATE: RESOURCES AND THREATS (STS0442)
Propedeutic for
Energy Transition and Climate Change
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

Aim of this module is to complement students' interdisciplinary preparation in the tourism sector with targeted environmental science contents taking care to distinguish cogent from voluntary tools.

Transfer the concept of scientific model and how to use it in various contexts and, in particular, in the context of environmental science. Develop the concept of the environment divided into compartments with their physical, chemical and biological characteristics. Guide to consider the environmental compartments as communicating entities that allow the circulation of matter and its transformation on different time scales. Be able to identify biotic and abiotic processes. 

Transfer the concept of environmental resources divided into renewable and non-renewable. Know the many natural threats from the environment and the anthropic threats (human impact) to the stability and environmental health.

Transfer the concept of Quality with its important implications in various sectors of human activities. Knowing how to distinguish the cogent field from the voluntary field. Know the structure of a quality system and the concept of voluntary quality assurance. Be able to identify quality models for the environment (ecomanagement) related to systems and products.

Lo scopo di questo modulo è quello di integrare la preparazione interdisciplinare degli studenti e delle studentesse nel settore del turismo con contenuti mirati di scienze ambientali, avendo cura di distinguere gli strumenti cogenti da quelli volontari.

Trasferire il concetto di modello scientifico e come utilizzarlo in vari contesti e, in particolare, nel contesto delle scienze ambientali. Sviluppare il concetto di ambiente suddiviso in compartimenti con le loro caratteristiche fisiche, chimiche e biologiche. Guida a considerare i compartimenti ambientali come entità comunicanti che consentono la circolazione della materia e la sua trasformazione su diverse scale temporali. Essere in grado di identificare i processi biotici e abiotici. 

Trasferire il concetto di risorse ambientali suddivise in rinnovabili e non rinnovabili. Conoscere le numerose minacce naturali provenienti dall'ambiente e le minacce antropiche (impatto antropico) alla stabilità e alla salute ambientale.

Trasferire il concetto di Qualità con le sue importanti implicazioni in vari settori delle attività umane. Saper distinguere il campo cogente da quello volontario. Conoscere la struttura di un sistema di qualità e il concetto di garanzia volontaria della qualità. Essere in grado di individuare modelli di qualità per l'ambiente (ecogestione) relativi a sistemi e prodotti.

Oggetto:

Results of learning outcomes

At the end of the teaching and individual study, students are asked to be able to know, and be able to apply the following, in typical contexts of use. In particular, at the end of this module the students will be able to:

  • approach the study of the environment and its many dynamics with the flexible and updatable tool of the scientific model;
  • analyse the main environmental phenomena with the tool of the compartments;
  • distinguish biotic from abiotic phenomena;
  • understand that the environment is a reserve of resources and threats and that not everything that is natural can automatically be considered good rather than useful;
  • recognise the norms of the voluntary field that aim at quality from the mandatory rules of the cogent field that aim to guarantee safety and stability in society. 

Al termine delle lezioni del modulo e dello studio individuale agli studenti e alle studentesse è richiesto di conoscere, ed essere in grado di applicare in tipici contesti d'uso, quanto segue. In particolare, al termine di questo modulo gli studenti e le studentesse saranno in grado di:

  • avvicinarsi allo studio dell'ambiente e delle sue molteplici dinamiche con lo strumento flessibile e aggiornabile del modello scientifico;
  • analizzare i principali fenomeni ambientali con lo strumento dei compartimenti;
  • distinguere i fenomeni biotici da quelli abiotici;
  • comprendere che l'ambiente è una riserva di risorse e di minacce e che non tutto ciò che è naturale può essere automaticamente considerato buono anziché utile;
  • riconoscere le norme dell'ambito volontario che mirano alla qualità dalle norme cogenti dell'ambito cogente che mirano a garantire la sicurezza e la stabilità della società. 
Oggetto:

Program

Concept of scientific model. Use of the model's tool in various contexts and, in particular, in the context of environmental science. Environment into compartments: hydrosphere, atmosphere, lithosphere, biosphere and technosphere. Physical, chemical and biological characteristics of compartments. Circulation of matter and its transformation into environmental compartments. Biotic and abiotic processes. 

Review of environmental resources renewable and non-renewable. Review of natural threats from the environment and the anthropic threats to the environment. Basic concepts on climate.

Concept of quality and its implications in various sectors and for commerce. Cogent field and voluntary field. Voluntary standardisation and related bodies such as ISO. Standardisation, accreditation and certification. Structure of a quality system. Concept of quality assurance. Quality models for the environment recognised worldwide: models of system (ecomanagement) and models to label eco-friendly products. 

Concetto di modello scientifico. Utilizzo dello strumento del modello in diversi contesti e, in particolare, nell'ambito delle scienze ambientali. L'ambiente in compartimenti: idrosfera, atmosfera, litosfera, biosfera e tecnosfera. Caratteristiche fisiche, chimiche e biologiche dei compartimenti. Circolazione della materia e sua trasformazione in compartimenti ambientali. Processi biotici e abiotici. 

Revisione delle risorse ambientali rinnovabili e non rinnovabili. Rassegna delle minacce naturali provenienti dall'ambiente e delle minacce antropiche all'ambiente. Concetti base sul clima.

Concetto di qualità e sue implicazioni nei vari settori e per il commercio. Campo cogente e campo volontario. Standardizzazione volontaria e organismi correlati come l'ISO. Standardizzazione, accreditamento e certificazione. Struttura di un sistema di qualità. Concetto di garanzia della qualità. Modelli di qualità per l'ambiente riconosciuti a livello mondiale: modelli di sistema (ecomanagement) e modelli per etichettare i prodotti eco-compatibili.

Oggetto:

Course delivery

The method of teaching delivery will be characterised by frontal lectures held in presence (30 hours of classroom lessons).

The attendance is optional, anyway strongly recommended.

 

La modalità di erogazione della didattica sarà caratterizzata da lezioni frontali in presenza (30 ore di lezione in aula).

La frequenza è facoltativa, ma fortemente consigliata.

Oggetto:

Learning assessment methods

The final assessment of the module will be based on an oral verification and will take into account the marks assigned to the reports. If the students enrolled in the course exceed the indicative number of 30, it will be possible to consider replacing the oral exam with other forms of evaluation.

Two written group reports will be assigned to delve deeper into course topics. The oral exam of the module could start with a discussion on these reports. The achievement of an organic vision of the topics addressed in class will be assessed together with a good ability of critical analysis, expressive mastery and specific language. The marks are assigned for the final individual evaluation and express the level of acculturation and ability obtained with respect to the objectives of the course; in particular:

- 30 cum laude: outstanding
- 28-30: excellent
- 25-27: good
- 21-24: discreet
- 18-20: mediocre
- < 18: insufficient/failed 

The individual mark of the course is the weighted average of the marks for each module.

La valutazione finale del presente modulo si baserà su una verifica orale e terrà conto dei dati dati alle relazioni. Qualora gli iscritti al corso superino il numero indicativo di 30, sarà possibile valutare la sostituzione della prova orale con altre forme di valutazione.

Saranno assegnate due relazioni scritte di gruppo per approfondire gli argomenti del corso. La prova orale di valutazione finale del modulo potrà iniziare con la discussione su tali relazioni. Sarà valutato il raggiungimento di una visione organica dei temi affrontati a lezione congiuntamente a una buona capacità di analisi critica, a padronanza espressiva e di linguaggio specifico. I voti sono assegnati per la valutazione individuale conclusiva ed esprimono il livello di acculturamento e abilità ottenuto rispetto agli obiettivi del corso; in particolare:

- 30 e lode: eccezionale
- 28-30: ottimo
- 25-27: buono
- 21-24: discreto
- 18-20: mediocre
- < 18: insufficiente

Il voto individuale del corso risulta dalla media ponderata dei voti di ciascun modulo.

Oggetto:

Support activities

 
Apart from the lessons, this module includes a 24-hour classroom practical exercise with an expert on topics selected to reinforce environmental science content with a practical approach. It involves carrying out some assessments on environmental variables and processing them using the PC and the internet.
 
An individual written report on the work carried out with the expert will be required.
 
Students with learning disabilities can find information on the university facilities, on study support and on the exam procedures at the following links:
 
 
  A parte rispetto alle lezioni, questo modulo prevede un'esercitazione di 24 ore in aula con un esercitatore su temi scelti per rafforzare dei contenuti di scienze ambientali con un approccio pratico. Il fine è di eseguire alcune valutazioni su variabili ambientali e di elaborarle con l'uso del PC e della rete internet.
Sarà richiesta una relazione individuale scritta sul lavoro svolto con l'esercitatore.
Gli studenti con disturbi dell'apprendimento possono trovare informazioni sulle strutture universitarie, sui supporti allo studio e sulle modalità d'esame ai seguenti link:   https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita   https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disturbi- specifici - di-apprendimento- dsa /supporto

Suggested readings and bibliography



Oggetto:
Book
Title:  
Environmental Compartments: Equilibria and Assessment of Processes Between Air, Water, Sediments and Biota
Year of publication:  
2013
Publisher:  
Springer
Author:  
Egbert K. Duursma, JoLynn Carroll
ISBN  
Required:  
No
Oggetto:

The slides of the module projected in class will be provided by the teacher; the corresponding files will be uploaded on the dedicated website of the master's degree. 

The slides are very detailed and full of text, so as to be able to simulate a handout useful for individual study.

Le slide del modulo proiettate a lezione saranno fornite dal docente; i file corrispondenti saranno caricati sul sito web apposito del corso di laurea magistrale. 

Le slide sono molto dettagliate e ricche di testo, così da poter simulare una dispensa utile allo studo individuale.



Enroll
  • Closed
    Enrollment opening date
    02/09/2024 at 08:00
    Enrollment closing date
    30/06/2025 at 20:00
    Oggetto:
    Last update: 10/06/2024 17:44

    Location: https://www.culturalheritage.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!