Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

ENERGY TRANSITION AND CLIMATE CHANGE - Module A - Classic Fuels, Environment and Combustion

Oggetto:

ENERGY TRANSITION AND CLIMATE CHANGE - Module A - Classic Fuels, Environment and Combustion

Oggetto:

Academic year 2024/2025

Course ID
STS0447
Teacher
Enrico Prenesti (Course owner)
Degree course
Cultural Heritage and Creativity for tourism and territorial development
Year
2nd year
Teaching period
Second semester
Type
Affine or integrative
Credits/Recognition
3
Course disciplinary sector (SSD)
SSD: CHIM/12 - chemistry for the environment and for cultural heritage
Delivery
Traditional
Language
English
Attendance
Optional
Type of examination
Oral
Type of learning unit
modulo
Modular course
ENERGY TRANSITION AND CLIMATE CHANGE (STS0447)
Prerequisites
The content of the course "ENVIRONMENT AND CLIMATE: RESOURCES AND THREATS", Module A in particular, is considered preparatory.
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

Aim of this module is to complement student’s interdisciplinary preparation in the tourism-environmetal sector with targeted environmental science contents, mainly aimed at identifying those natural resources usable to obtain energy.

Transfer knowledge about the characteristics of the environment for which it is possible to find materials suitable for use as fuel to produce energy (mainly heat).

Develop a vision of natural phenomena in terms of process for which it is possible to conceive the production of energy as a transformative process (mainly a conversion of chemical energy stored in chemical bonds in heat).

Transfer knowledge about the environmental dynamics underlying the transformation of fundamental substances.

Scopo di questo modulo è quello di integrare la preparazione interdisciplinare degli studenti e delle studentesse nel settore turistico-ambientale con contenuti mirati di scienze ambientali, volti principalmente a identificare le risorse naturali utilizzabili per ottenere energia.

Trasferire conoscenze sulle caratteristiche dell'ambiente per il quale è possibile reperire materiali idonei ad essere utilizzati come combustibili per produrre energia (principalmente calore).

Sviluppare una visione dei fenomeni naturali in termini di processo per cui sia possibile concepire la produzione di energia come un processo trasformativo (principalmente una conversione dell'energia chimica immagazzinata nei legami chimici in calore).

Trasferire conoscenze sulle dinamiche ambientali alla base della trasformazione di sostanze fondamentali.

Oggetto:

Results of learning outcomes

At the end of the teaching and individual study, students are asked to be able to know, and be able to apply the following, in typical contexts of use. In particular, at the end of this module the students will be able to:

At the end of this module the students will be able to:

  • approach the study of the environmental phenomena and its many dynamics;
  • identify those natural materials based on carbon taht can be used as fuels; 
  • identify those natural processes that allow the cyclical transformation of carbonaceous substances over time;
  • distinguish between the terms fuel and oxidizer and their role in combustion;
  • distinguish between the terms fuel and propellant and their use;
  • be acculturated with respect to variuos types of fossil coals;
  • be acculturated with respect to variuos types of liquid and air fuels and biofuels;
  • know the ISO quality standards on energy.

Al termine dell'insegnamento e dello studio individuale, agli studenti e alle studentesse è richiesto di conoscere, e di saper applicare, in tipici contesti d'uso. In particolare, al termine di questo modulo gli studenti e le studentesse saranno in grado di:

  • avvicinarsi allo studio dei fenomeni ambientali e delle sue molteplici dinamiche;
  • individuare i materiali naturali a base di carbonio che possono essere utilizzati come combustibili;
  • individuare quei processi naturali che consentono la trasformazione ciclica nel tempo delle sostanze carboniose;
  • distinguere tra i termini carburante e ossidante e il loro ruolo nella combustione;
  • distinguere tra i termini carburante e propellente e il loro utilizzo;
  • acculturarsi rispetto alle varie tipologie di carboni fossili;
  • essere acculturato rispetto alle varie tipologie di carburanti liquidi, aerifromi e di biocarburanti;
  • conoscere gli standard di qualità ISO per l'energia.
Oggetto:

Program

Environment and energy sources: a review. Classical energy sources based on carbon. Finding fuels in the environment and environmental logic underlying natural fuel depots. Characteristics of environmental compartments. Compartments of accumulation and use. Biogeochemical cycles: concept and environmental dynamics of natural substances. Carbon cycle. Photosynthesis chlorophyll: chemical process of organication of inorganic carbon (CO2) through solar energy.

Exploitation of environmental carbonaceous organic substances for energy purposes. The combustion process and the reacting substances involved, combustible and oxidizing. Combustion products and by-products. Fossil fuels produced by the anaerobic decomposition of plant and animal organic materials. Different types of fossil coals: details. Petroleum and derivatives obtained by distillation. Air and liquid hydrocarbons at room temperature. Fuels. Propellants. Explosives. Biofuels: bioethanol, biodiesel and vegetable oils. 

ISO quality standard on energy (voluntray field).

Ambiente e fonti energetiche: una rassegna. Fonti energetiche classiche basate sul carbonio. Reperimento dei combustibili nell'ambiente e logica ambientale alla base dei depositi naturali di combustibili. Caratteristiche dei comparti ambientali. Compartimenti di accumulo e utilizzo.Cicli biogeochimici: concetto e dinamica ambientale delle sostanze naturali.Ciclo del carbonio. Fotosintesi clorofilliana: processo chimico di organicazione del carbonio inorganico (CO2) attraverso l'energia solare.

Sfruttamento delle sostanze organiche carboniose ambientali a fini energetici. Il processo di combustione e le sostanze reagenti coinvolte, combustibili e ossidanti. Prodotti e sottoprodotti della combustione. Combustibili fossili prodotti dalla decomposizione anaerobica di materiali organici vegetali e animali. Diversi tipi di carboni fossili: dettagli. Petrolio e derivati ​​ottenuti per distillazione. Idrocarburi liquidi e aeriformi a temperatura ambiente. Carburanti. Propellenti. Esplosivi. Biocarburanti: bioetanolo, biodiesel e oli vegetali.

Standard di qualità ISO per l'energia (campo volontario).

Oggetto:

Course delivery

The method of teaching delivery will be characterised by frontal lectures held in presence (18 hours of lessons in classroom). The teaching material used in class will be given to the students.

The attendance is optional, anyway strongly recommended.

La modalità di erogazione della didattica sarà caratterizzata da lezioni frontali in presenza (18 ore di lezione in aula). Il materiale didattico usato a lezione sarà consegnato agli studenti e alle studentesse.
 
La frequenza è facoltativa, ma fortemente consigliata.
 
Oggetto:

Learning assessment methods

The final assessment of the module will be based on an oral verification of learning. If the students enrolled in the course exceed the indicative number of 30, it will be possible to consider replacing the oral exam with other forms of evaluation.

One written group report will be assigned to delve deeper into one course topic. The oral exam of the module could start with a discussion on this report. Even if the work is in a group, each candidate must know the content of the entire report as well as possible.

The achievement of an organic vision of the topics addressed in class will be assessed together with good critical ability, expressive mastery and specific language. The marks are assigned for the final individual evaluation and express the level of acculturation and ability obtained with respect to the objectives of the course; in particular:
- 30 cum laude: excellent
- 28-30: optimal
- 25-27: good
- 21-24: discreet
- 18-20: mediocre
- < 18: insifficient/failed 

La valutazione finale del modulo si baserà su una verifica orale dell'apprendimento. Qualora gli iscritti al corso superino il numero indicativo di 30, sarà possibile valutare la sostituzione della prova orale con altre forme di valutazione.

Sarà assegnata una relazione scritta di gruppo per approfondire uni argomento del corso. La prova orale di valutazione finale del modulo potrà iniziare con una discussione su tale relazione. Anche se il lavoro è di gruppo, ogni esaminando dovrà conoscere al meglio il contenuto dell'intera relazione.

Sarà valutato il raggiungimento di una visione organica dei temi affrontati a lezione congiuntamente a una buona capacità critica, a padronanza espressiva e di linguaggio specifico. I voti sono assegnati per la valutazione individuale conclusiva ed esprimono il livello di acculturamento e abilità ottenuto rispetto agli obiettivi del corso; in particolare:
- 30 e lode: eccellente 
- 28-30: ottimo
- 25-27: buono
- 21-24: discreto
- 18-20: mediocre
- < 18: insufficiente

Oggetto:

Support activities

 
Students with learning disabilities can find information on the university facilities, on study support, and on the exam procedures at the following links:
 
 
 
  Gli studenti con disturbi dell'apprendimento possono trovare informazioni sulle strutture universitarie, sui supporti allo studio e sulle modalità d'esame ai seguenti link:   https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disabilita   https://www.unito.it/servizi/lo-studio/studenti-e-studentesse-con-disturbi- specifici - di-apprendimento- dsa /supporto

Suggested readings and bibliography



Oggetto:
Book
Title:  
Energy, the Environment, and Sustainability
Year of publication:  
2018
Publisher:  
Routledge
Author:  
Efstathios E. Michaelides
ISBN  
Notes:  
1st edition
Required:  
No
Oggetto:

The slides of the module projected in class will be provided by the teacher; the corresponding files will be uploaded on the dedicated website of this master's degree. 

The slides are very detailed and full of text, so as to be able to simulate handouts useful for individual study of any topic.

Le slide del modulo proiettate a lezione saranno fornite dal docente; i file corrispondenti saranno caricati sul sito web apposito del corso di laurea magistrale. 

Le slide sono molto dettagliate e ricche di testo, così da poter simulare una dispensa utile allo studio individuale dei vari argomenti.



Enroll
  • Open
    Enrollment opening date
    02/09/2024 at 08:00
    Enrollment closing date
    30/06/2025 at 20:00
    Oggetto:
    Last update: 23/01/2025 13:17

    Location: https://www.culturalheritage.unito.it/robots.html
    Non cliccare qui!